تبلیغات
.:: اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ::. - می دانیم كه معطی شیء نمی‌تواند فاقد آن شیء‌باشد. حال بر این اساس خداوند معطی خواب و ظلم، زمان است باید دارای صفات همه باشد.
 
.:: اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ::.
إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكمُ‏ تَطْهِیرًا
درباره وبلاگ


إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكمُ‏ تَطْهِیرًا

همانا خداوند مى‏خواهد از شما اهل بیت پلیدى را بزداید و شما را پاكیزه و مطهّر گرداند

با درود بر شما کاربر گرامی
از اینکه این وبلاگ را برای استفاده انتخاب کرده اید متشکرم
منتظر نظرات سازنده شما خوبان هستم التماس دعا

مدیر وبلاگ : یا صاحب الزمان ادرکنی
مطالب اخیر
نظرسنجی
به نظر شما بهترین موضوعات وبلاگ کدامند؟ .::میتوانید چند گزینه را انتخاب کنید::.






شبهه :

می دانیم كه معطی شیء نمی‌تواند فاقد آن شیء‌باشد. حال بر این اساس خداوند معطی خواب و ظلم، زمان است باید دارای صفات همه باشد.

پاسخ :

تبیین و تشریح سوال:
ما در جهان بسیاری از نواقص و شرور را مشاهده می‌كنیم، مانند خسته شدن اعضاء بدن و ظلم و جور انسان ها نسبت به یكدیگر كه اولی از نواقص محسوب می‌شود و دومی از شرور محسوب می‌شود. سوالی كه در این جا مطرح می‌شود این است كه این نواقص و شروری كه در عالم وجود دارد آیا از یك مبدأ سرچشمه می‌گیرد و یعنی آیا مبدأ هستی بخش خیر و شریكی است یا این كه مبدأ خیر غیر از مبدأ شر می‌باشد؟
ما مسلمانان به خلاف ثنویه قائلیم كه همه هستی و جهان از مبدأ فیض الهی سرچشمه گرفته است. حال سوال این است كه مبدأ خیر محض چگونه مبدأ شر و نقص می‌باشد. درحالی كه بر طبق قواعد و قوانین عقلی و فلسفی عیب و نقص و شر در مبدأ خیر محض معنا ندارد. پس مبدأ وجود این نواقص و شرور از كجاست؟ اگر جواب گفته شود كه ما قانون و قاعده مسلم عقلی داریم كه «معطی شیء نمی‌تواند فاقد شیء باشد» لذا هر آنچه كه در جهان اعم از خیر و شر وجود دارد در علت هستی بخش كه خداوند می‌باشد باید وجود داشته باشد، این منافی با عقیده‌ ما مسلمانان می‌باشد، اما اگر جواب دهیم كه دو گونه مبدأ هستی بخش وجود دارد یكی مبدأ خیر و دیگری مبدأ هستی بخش شر در این صورت از توحید باید دست برداریم و در هر دو صورت مشكل باقی می‌ماند. لذا جواب اساسی این مشكل چیست؟
بحث تبیین و توضیح جواب نیاز به سه مقدمه دارد:
مقدمه اول: آنچه ما از عدم در ذهن خود تصور می‌كنیم یا عدم مطلق و نقطه مقابل وجود مطلق است و یا عدم مضاف و منسوب به ملكه است كه عبارت است از عدم كمال وجودی كه جا دارد كمال را داشته باشد مانند بینایی كه عبارت است از عدم بصر از كسی كه جا داشت بصر داشته باشد. قسم اول از عدم صرفاً یك تصور عقلی است كه هیچ شری در آن متصور نیست چون موضوع را كه مشترك میان «بود» و «نبود» باشد تصور نكرده‌ایم تا نبودش شری باشد اما قسم دوم كه عدم ملكه بود چون شأنیت ملكه و كمال را داشته و هم اكنون ندارد در این قسم شر معنا پیدا می‌كند زیرا می‌توانسته كمالی را دارا باشد اما دارای آن كمال نشده است.[1]
مقدمه دوم: وجود معلول همان گونه كه از مفهومش پیداست نیاز به وجود علت دارد لذا دایره بحث در علت و معلول در محور وجود می‌باشد و اگر گاهی علت و معلول را به عدم نسبت می‌دهند مجاز و بالعرض می‌باشد مانند جایی كه گفته می‌شود نبود برق علت روشن نشدن تلویزیون می‌باشد. در این مثال چون وجود برق و جریان الكتریسیته موحب به وجود آمدن روشنایی است و علت حقیقی آن می‌باشد ذهن قدرت پیدا می‌كند كه عدم و نبود جریان الكتریسته علت عدم روشنایی تلقی كند.
مقدمه سوم: مقصود از قاعده مسلم عقلی و فلسفی (معطی شیء نمی‌تواند فاقد شیء‌ باشد) این است كه اگر موجودی علت هستی بخش موجود دیگری باشد باید وجود معلول را خودش نیز دارا باشد تا بتواند وجودش را به او اضافه كند و حتی بالاتر بگوییم وجود معلول را كامل‌تر و قوی‌تر دارا می‌باشد.
پس از تبیین سه مقدمه عرض می‌كنیم كه شرور و نقایص هر چند امر عدمی محض محسوب نمی‌شود ولی از امور عدمی ملكه به شمار می‌آید توضیح این است كه ما هر آنچه كه نقص و شر نامیده می‌شود را با قیاس چه استعدادی كه می‌توان برای شیء در نظر گرفت و آن را داراست. ولی فعلاً به حد اعلا نرسیده است را به دست می‌آوریم و عدم رسیدن به كمال لایق و نقص و شر را انتزاع می‌كنیم، پس شر و نقص از امور قیاسی و انتزاعی محسوب می‌شوند و در امور انتزاعی علت هستی بخش و افاضه كننده وجود معنا ندارد و چون نیازی به علت هستی بخش نداریم لذا محذوری كه ذكر نمودید یعنی (معطی شیء فاقد شیء نمی‌باشد) لازم نمی‌آید. دوم اینكه ‌امر عدمی نیاز به علت ندارد چنانچه در مقدمه دوم ذكر شد، سوم اینكه: بر طبق قاعده مذكور علت هستی بخش و خداوند تبارك و تعالی كمالات وجودی معلول را باید به نحو اكمل و اشد داشته باشد نه نواقص و ضعف‌های وجودی اشیاء را.
علامه طباطبایی در كتاب المیزان می‌نویسد كه:
«
این قسم از عدم (عدم ملكه) شر است و در امور مادی پیدا می‌شود و منشأ آن هم قصوری است كه در استعداد مادیات است كه البته این قصور در همه به یك پایه نیست، بلكه مراتب مختلفی دارد منظور این است كه منشأ این گونه عدم‌ها كه شرند منبع فیض وجود یعنی ذات باری ‌تعالی نیست و نمی‌شود آنها را به ساحت او نسبت داد چون علت عدم چیزی است مانند خود آن عدم پس آن چیزی كه در این گونه امور توام با شر مورد تعلق كلمه ایجاد الهی قرار می‌گیرد و قضای الهی هم شامل آن می‌شود آن مقداری است كه وجود به خود گرفته است.[2]


[1] . ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 13، ص 256.
[2] .
ترجمه تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 13، ص 256.

 



نوع مطلب : بخش پاسخ به شبهات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شنبه 18 شهریور 1396 14:34
Hi there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the images aren't loading properly.

I'm not sure why but I think its a linking issue.

I've tried it in two different internet browsers and both show the
same results.
چهارشنبه 18 مرداد 1396 08:15
Thankfulness to my father who stated to me regarding this webpage,
this weblog is genuinely remarkable.
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:59
I know this website provides quality depending articles and
additional stuff, is there any other site which presents these kinds of things in quality?
جمعه 6 مرداد 1396 10:51
Awesome issues here. I'm very happy to peer your
article. Thanks a lot and I'm taking a look ahead to contact you.

Will you kindly drop me a e-mail?
شنبه 31 تیر 1396 04:09
Very shortly this website will be famous amid
all blogging and site-building visitors, due to it's fastidious articles
دوشنبه 12 تیر 1396 13:11
Very good article! We will be linking to this great post on our site.
Keep up the great writing.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 18:51
I need to to thank you for this fantastic read!! I absolutely enjoyed every little bit of it.
I have you saved as a favorite to look at new things you post…
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 02:41
I'm not positive where you are getting your info, however great
topic. I needs to spend a while learning much more or figuring out more.
Thanks for fantastic info I was on the lookout for this info for my mission.
جمعه 8 اردیبهشت 1396 03:44
Wow that was strange. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn't show up.
Grrrr... well I'm not writing all that over again. Regardless,
just wanted to say superb blog!
سه شنبه 29 فروردین 1396 17:21
Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.
Any feed-back would be greatly appreciated.
جمعه 18 فروردین 1396 10:35
Hello there! This post could not be written any better!

Reading through this post reminds me of my good old room mate!

He always kept chatting about this. I will forward this post to
him. Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!
جمعه 11 فروردین 1396 12:14
Hello there I am so grateful I found your site, I really found you by accident, while I was looking on Google for something else,
Regardless I am here now and would just like to say thanks a lot for a fantastic post and a all
round entertaining blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment
but I have saved it and also added your RSS feeds, so when I have time I will
be back to read a great deal more, Please do keep
up the excellent work.
دوشنبه 14 شهریور 1390 12:44
سلام
خسته نباشید
شما لینک شدید
لطفا وبلاگ من را با نام آشنای غریب لینک کنید
در پناه حق
دوشنبه 14 شهریور 1390 11:52
دوست عزیز من شما رو لینک کردم ولی شما هنوز منو لینک نکردید لطفا لقدام کنید ممنونم.
یکشنبه 13 شهریور 1390 20:52
سلام دوست عزیز من شما رو لینک کردم لطفا شما هم منو به نام = - _قصه های پریان_ - =بلینکین با تشکر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی